VaraModeraterna

(M) sänker skatten för alla Skaraborgs pensionärer

(M) vallöfte; Vi sänker skatten för alla pensionärer - totalt 15,5 miljarder.

- Moderaterna har tidigare lovat sänkt skatt för pensionärer med 8,5 miljarder. Idag lovar vi att sänka skatten ytterligare med 4,4 miljarder. Det ger en skattesänkning på 200-300 kronor i månaden för den som har en pension mellan 13 000 till 17 000 kronor. När dessa båda skattesänkningar är genomförda kommer det inte att finnas någon skatteskillnad mellan arbete och pension, säger Cecilia Widegren ( M) riksdagsledamot Skaraborg tillika Skattepolitisk talesperson, i samband med att Moderaterna vid partiordförande Ulf Kristerssons sommartal presenterar moderat vallöfte.

- Många pensionärer får inte ekonomin att gå ihop. Därför är det bra att det finns en politisk överenskommelse om att förstärka grundskyddet i pensionssystemet. Problemet är bara att skillnaden i pension då minskar rejält mellan de som har jobbat hela livet och de som inte har jobbat alls. Det stärker inte arbetslinjen.

- Pensionärer som har jobbat, men har låg pension, får inte någon sänkt skatt alls med regeringens förslag. Vi tar därför ett steg till. Vårt förslag innebär att de med låga inkomstpensioner får runt 2 500 kronor mer per år kvar i pension. Sammantaget sänker vi därmed skatten för pensionärer med närmare 15,5 miljarder.

- Detta stärker både arbetslinjen och värnar pensionssystemet, när vi nu också sänker skatten för pensionärer, och prioriterar pensionärers levnadsförhållanden, före ökade bidragskostnader. Vi likställer skatten mellan arbete och pension, förutom för de som väljer att arbeta efter 64 års ålder som får ännu lägre skatt, avslutar Skaraborgs riksdagsledamot Cecilia Widegren (M) från Norra Vånga.

Se partiordförande Ulf Kristerssons sommartal här;

riksdagsledamot Skaraborg